آیلتس

بهترین استاد آیلتس چه معیارهایی دارد

بهترین استاد آیلتس چه معیارهایی دارد

در کشور ما باورهایی غلط در مورد انتخاب بهترین استاد آیلتس رایج است از جمله اینکه یک استاد آیلتس خوب حتماً باید:

  • Native باشد.
  • Examiner باشد.
  • فلان مدرک را داشته باشد!
  • و…

بهترین استاد آیلتس چه معیارهایی دارد

 

لزومی به native بودن یک استاد نیست

تصور اینکه بهترین استاد ایلتس، حتماً نیتیو باشد تصوری است غلط؛ زیرا یکی از شاخصه هایی که استادی را در زمینه تدریس مهارتهای امتحان آزمون آیلتس خبره می‌سازد، تعداد امتحانات واقعی است که شرکت کرده و تجربیاتی که در اثر هر بار شرکت در آزمونها بدست می آورد. معمولاً افراد Native به اندازه افراد Non-Native در آزمون اصلی آیلتس شرکت نمی کنند. لذا روی تجربه اساتیدی که نیتیو نیستند بیشتر می شود حساب کرد!

 

لزومی به Examiner بودن یک استاد نیست

یکی از معیارهای انتخاب بهترین استاد آیلتس از سوی داوطلبان این است که استاد مد نظرشان حتماً اگزمینر باشد. در حالی که بسیاری از اساتید اگزمینر را میشناسیم که توانایی آنها در تدریس آیلتس بسیار پایینتر از اساتید غیر اگزمینر است! بنابراین اگزمینر بودن استاد آیلتس لزوماً نمی‌تواند توانایی تدریس مهارت های آیلتس وی را تضمین کند. گرچه اساتید اگزمینر بسیار خوبی نیز در حال تدریس دوره‌های تخصصی آیلتس هستند.

 

بهترین استاد آیلتس، صمیمی‌ترین آنها نیست

برقراری فضایی دوستانه و پویا یکی از لازمه های تدریس بهتر و انتقال مطالب در کلاس میباشد. اما بهترین استاد آیلتس فردی است که توازن را بین رفتار دوستانه و استاد و شاگردی برقرار می‌سازد. روابط را در سطح حرفه‌ای نگه میدارد و از بیش از حد صمیمانه شدن جو کلاس جلوگیری می‌کند و از هر گونه انحراف از موضوع مطرح شده در کلاس پرهیز می‌کند.

 

استاد آیلتس یا شومن!

اساتید بسیاری را سراغ داریم که توانایی فوق العاده در مهارت Speaking دارند به نحوی که در همان مواجه اولیه با زبان آموز، داوطلب را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند. اما آیا معیار انتخاب بهترین استاد آیلتس، اسپیکینگ عالی و خوش اکسنت است؟!

متاسفانه این معیار غلط برای نشان دادن توانمندی استاد در کلاسها رواج بسیاری پیدا کرده در صورتی که یک استاد متبحر آیلتس فردی است که تکنیک‌های تدریس تمامی مهارت‌های آیلتس را بداند و بتواند در کلاس بین صحبت کردن و گوش دادن توازن برقرار کند و فرصت مناسب را در اختیار زبان آموزش قراردهد تا تمرین کند و نشان بدهد چه یاد گرفته است.

کسی لایق عنوان بهترین استاد آیلتس است که به زبان آموز جهت فهم بهتر نقاط ضعف و قوت کمک می‌کند. معمولا زبان آموزان یک یا دو مهارت ضعیف دارند که استاد آن‌ها میشناسد و رویشان تمرکز می‌کند. استاد کارکشته، زبان آموز را بصورت فردی در نظر میگیرد نه گروهی؛ هر زبان آموز را به اسم می‌شناسد و اطلاعاتی کلی درباره او دارد. او با خواندن کتابها و ژورنال های روز و شرکت در سمینارها و برنامه‌های مربوط به تکنیک‌های تدریس خود را بروز می‌سازد.

کسی که وی را بهترین استاد آیلتس می‌نامند همواره در حال ثبت عملکرد زبان آموزان می‌باشد. او سعی در جذاب‌سازی موضوعات مورد تدریسش دارد. با اساتید دیگر مراوده و همفکری دارد. برنامه ریزی در زمان کلاس و تعیین تکالیف مفید و در راستای مطالب تدریس شده از دیگر مهارتهای بهترین استاد آیلتس می‌باشد.

یک استاد آیلتس حرفه‌ای اگر اشتباهی در تدریس انجام دهد، جسورانه می‌پذیرد و به تصحیح آن اقدام می‌کند. گرچه با توجه به فرهنگ غلطی که در جامعه ما حکمفرماست، غالب زبان آموزان در این حالت اعتماد خود را نسبت به استادشان از دست می‌دهند!

 

بخوانید
آزمون ماک آیلتس شیراز

فوران اساتید آیلتس تلگرامی و اینستاگرامی!

یکی از اساسی‌ترین معضلات شبکه‌های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام در ایران، فوران سلبریتی‌ها، نخبه‌ها و اساتیدی هستند که بدون آنکه شایستگی لازم را در موضوع مهارت خود داشته باشند، با سوء استفاده از عدم آگاهی و دانش کاربران عام شبکه‌های اجتماعی برای خود دکان‌های پر سودی را باز کرده‌اند.

جالب است بدانید که پروسه استخدام اساتید در موسسات مطرح آیلتس بسیار سخت، پیچیده و گاهاً طاقت فرساست. به عنوان مثال استادی که درخواست استخدام در یک موسسه مجرب آیلتس را دارد باید اینمراحل سخت را پشت سر بگذراند تا شاید بتواند پس از یکسال تدریس در سطوح پایین موسسه، به تدریج شایستگی حضور در سطوح میانی را پیدا کند. در برخی موارد ارتقا سطح استاد از دوره‌های فاندامنتال (پایین‌ترین سطح آفرینش) تا دوره IELTS شاید دو تا سه سال زمان ببرد!

از همین روست که بسیاری از این دست اساتید که توانایی و شایستگی تدریس دور‌های تخصصی آیلتس را ندارند به تبلیغ خود تحت عنوان بهترین استاد آیلتس در شبکه‌های اجتماعی علی‌الخصوص گروه‌های تلگرامی روی آورده‌اند. جالب آنکه ادعای بسیاری از این اساتید داشتن نمره ۹ در تمامی مهارت‌های آزمون رسمی آیلتس است!

 

استاد آیلتس مدرک‌گرا

همانطور که اگزمینر بودن یک استاد دلیل بر داشتن مهارت تدریس در آیلتس نمی‌باشد، داشتن مدرک آیلتس و نمره بالا نیز معیاری برای کسب عنوان بهترین استاد آیلتس نیست. بسیاری از داوطلبان آیلتس را می‌شناسیم که نمره اوورال ۸/۵ را در آزمون آیلتس کسب کرده‌اند گرچه این افراد تجربه بسیار خوبی را از نحوه گرفتن نمره عالی در آزمون آیلتس می‌توانند در اختیار دیگر داوطلبان قرار دهند، اما اغلب به اذعان خودشان توانایی تدریس دوره‌های آیلتس را ندارند.

از طرفی دیگر گروهی از اساتید آیلتس هستند که به نوعی دیگر مدرک گرایی می‌کنند. این اساتید با شرکت در کارگاه‌های آموزشی موسسات مطرح و بین‌المللی آیلتس و دریافت گواهی (مدرک) شرکت در این دوره‌های کوتاه آموزشی اینگونه وانمود می‌کنند که به واسطه داشتن این مدرک، از اساتید مطرح آیلتس هستند!

در حالی که به طور معمول شرکت در این دسته از کارگاه‌ها (که معمولاً دوره‌های تربیت مدرس هستند) برای اشخاص دیگر با سطوح مختلف آزاد است و قطعاً شرکت در یک کارگاه چند ساعته، از مدرسی که در سطح تدریس دوره‌های Intermediate قرار دارد، استاد سطح IELTS نمی‌سازد! اما از آنجا که مدرک گرایی هنوز که هنوز است در ایران جریان دارد، اگر به تبلیغات این دسته از اساتید دقت کنید با چنین عناوینی مواجه می‌شوید:

استاد فلانی، دارنده نمره ۹ آیلتس فلان مهارت و دارای مدرک Train شده از فلان موسسه بین‌المللی!!!

نکته جالب اینجاست که در برخی موارد این دسته از اساتید مدرک‌گرا با شرکت در یک دوره چند ساعته و Train شدن، بلافاصله اقدام به برگزاری دوره‌های Teacheing برای دیگر اساتیدی می‌کنند که در برخی موارد سطح دانش زبانشان از خودشان هم بالاتر است!

 

بخوانید
مقایسه نمره آزمون آیلتس و تافل
نتیجه‌گیری:

پس بهترین استاد آیلتس کیست؟

بر اساس توضیحاتی که در بالا به آن اشاره شد، بهترین استاد آیلتس، نه استادی است که لهجه بسیار خوبی دارد؛ نه لزوماً استادی است که اگزمینر آیلتس است، نه استادی است که مدرک بین المللی از فلان موسسه دارد و نه لزوماً استادی که حتی در هر چهار مهارت آیلتس نمره ۹ را کسب کرده باشد!

پس بهترین استاد آیلتس چه کسی است؟ : بهترین استاد آیلتس فردی است که تجربه تدریس در تمامی سطوح آیلتس را داشته باشد و پله‌های ترقی آموزشی طی یک زمان منطقی، یک به یک طی کرده باشد. رزومه مشخص و معتبر در موسسات مطرح آیلتس داشته باشد. ترجیحاً در آزمون آیلتس شرکت کرده باشد و نمرات معتبری در این آزمون داشته باشد. آمار موثق و مستند از کارنامه زبان آموزانش داشته باشد که موفق به کسب نمره بالا در آزمون آیلتس باشد. بروز باشد و بر اساس تغییرات روز آزمون آیلتس روش تدریس خود را نیز آپدیت کند. به صورت مستمر در دوره‌های آموزش Teaching شرکت کند و نقاط ضعف خود را برطرف کند. نه اینکه به واسطه شرکت در یک دوره چند ساعته Teaching و گرفتن مدرک شرکت در آن دوره، معیار حرفه‌ای بودنش را صرف داشتن یک برگه کاغذیِ حضور در دوره، فریاد بزند!

 

برای شرکت در کلاس های آیلتس با شماره های زیر تماس بگیرید:

موسسه گاما

۰۷۱-۳۶۴۷-۵۲۹۲

۰۲۱-۲۲۲۲-۲۶۰۸

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاه خود را اینجا بنویسید یا سوال بپرسید

Please Login to comment
avatar
  توضیحات  
Notify of
Call Now Button
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
پیام در واتساپ و دریافت مشاوره سریع
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
بستن
بستن